2014-10-22

Toppenmamma

Mamma kommer på besök och jag har en lång lista över saker som jag skulle vilja visa henne. Vart börjar man? Det känns som jag själv inte har koll på området runt oss än, vad är fint där man inte klättrar eller går upp på en topp i solnedgången?
Vädret ser lite svajjigt ut med en del regn. Det brukar vara dålig sikt och inte lika kul att gå upp på en topp då.

Obligatorisk fotograferande av klättrarna

Mamma kommer och vädret ser strålande ut första dagen iallafall, så det blir grand slam avslutningen som början istället. Vi åker upp med liften till Midi stationen. Tittar på klättrare som kommer upp från alla möjliga håll. Det är höstlov i Frankrike och det är fullt med folk. Vi hittar lä i solen och äter lunch. Tittar på andra turister och fler klättrare. Pratar. Njuter. Är på toppen av världen.

Första replagen upp mot toppen
Jag har bara ett minne från Midi stationen med klättring. Det är kallt och rått inne i tunneln innan man kan komma ut. Det är stress, folk står överallt och kränger på sig stegjärn och tar fram isyxor. Det armbågas fram för att komma ut på kammen för att komma till klättringen först. Guider som nästan trampar en i hälarna.

Mamma glad för att det är staket i slutet av tunneln

Det är skönt att slippa stressen och bara få njuta av utsikten, solen och lugnet. Få ha Midi lite för sig själv även bortom de andra turisterna och klättrarna. En bra start på guidningen vad som finns runt omkring oss.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Jag vill oxo vara med ;-) Jättefina bilder och du skriver så bra. Roligt att följa med på. Stor kram till er

blue_swede sa...

Jag blir så glad! Satt och bläddrade i gamla bokmärken, och så upptäcker jag att din fina blogg är igång igen! Spännande med flytten, och vad fint att läsa att din kropp börjar fungera igen för de saker som du tycker om att göra!

Klättertorpet sa...

Jessica, nästa gång! Det blir rundvisning till våren när ni kommer med :)
Kram och tack!

Klättertorpet sa...

Blue_swede, tack!
Det glädjer mig massor att det faktiskt är någon som orkar läsa. Det blev en nystart att flytta ner hit och inspiration till att börja skriva igen. Spännande att börja skriva, det är som att börja om på nytt. Att tänka i text. I ord. Lite som efter olyckan. Att börja om igen.