2014-10-23

Inte så vackert väder

Vaknar av att regnet smattrar mot vårt takfönster. Ett intensivt smattrande, nästan lite hånleende kan jag höra mellan de stora dropparna som landar.
Vi har haft värme och sol och nu, när vi ska avverka min att-göra-i-Frankrike-lista så regnar det. Det finns inte några punkter på listan som innefattar någon aktivitet inomhus. Alla är baserade på sol och fint väder.

Kan vi gå ner nu?

Givetvis så måste jag prova att testa om det går att göra någonting utomhus ändå. Vi åker upp mot Praz de Lys, och parkerar bilen i en inte allt för dimmig värld. Vi promenerar sakta upp mot den lilla sjön Lac du Roy. Vinden tilltar. Dimman övergår till duggregn. Duggregnet övergår till regn. Vinden tilltar kraftigt. Lite nerslående inser jag att det kanske inte är någon idé att fortsätta en-två timmar upp till den planerade toppen. Vi vänder efter en runda runt sjön och väl nere vid bilen så är det som topparna runt omkring retas, med sol som lyser över det gröna gräset.

-Om vi går upp igen, så kanske det blir bättre...
Med ett bestämt nej från min mor så blir det att åka neråt istället. Mot där det förhoppningsvis kan finnas sol. Vi hittar ingen sol, men vacker bokskog. Mer promenad, nu utan regn och fotograferande istället. Inte illa för en dag ute ändå. Men i morgon så..

Inga kommentarer: