2007-09-04

Frankrike klättring



















Jag försöker på min knaggliga franska fråga om det skulle vara möjligt att
ta med en kopp espresso från cafe`t upp till campingen eftersom Petter faktiskt fyller 30 idag..
Åh, fyller du 30, ja givetvis går det bra, nä, du ska absolut inte betala för den, se bara till att komma tillbaka med koppen..
Så smyger jag upp till campingen och Petter får sig en riktigt fransk frukost med espresso, bagette och pain chocolat i solen.

Vi har hunnit vara i Frankrike i två dagar och jag har glömt bort hur underbart Verdon är och bara myser att få sol och fin klättring.


















Vi hann klättra några en repors när vi kom på fredagskvällen och det känns ovant med höjden, både jag och Petter är lite extra försiktiga med allt när vi ska fira ner.
Det är varma vindar, fin kalksten och solen går sakta ner över horisonten och semesterkänslan är på topp.

Tanken var att vi skulle klättra Ticket Danger eftersom jag inte var frisk, men givetvis så har det hunnit ner två tyskar före oss som inte la på högsta växeln..
Solen steker och att vänta på dom är inte ett alternativ, en titt i deras guidbok och Petter tror han har hittat en väg upp med en mix mellan några leder som senare skulle gå in i Ticket Danger.
Vad han inte hade uppmärksammat var att den första repan skulle vara naturligt säkrad, vilket resulterade i att vi hamnade på en helt annan led..
Den var med i föraren, men stog ograderad, Petter trodde sen att det var 7b+, så där rök min lugna dag och jag samlade nog personligt rekord på att stå på bultar.. =)



















Söndagen bjöd på bad och sen en underbar dag på Demon, super klass från botten till toppen och vi kunde nöjt säga hejdå till Verdon den här gången för att åka hem till superstick i Sverige..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Roligt med klätter-blog från Sverige. Dessutom kul skriven. Hoppas att vår hemsida www.coronn.com ska ge dig och dina läsare lust att resa och upptäcka fin klättring runt europa.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack