2007-09-23

Upp och ner på samma dag

Det är fredagskväll, jag har jobbat över, det är mörkt och det pissregnar.
Blöt som en dränkt katt kommer jag in i en tom kaoslägenhet och funderar på varför jag inte är i Spanien med Petter. Tre veckor med kalksten, sol och billigt vin skulle inte vara fy skam.
Som tur är har jag paxat Magnus för helgen för en Bohustur, med väckning om det är fint väder.
Det smattrar mot fönstret och lägger mig och ser fram emot en lång sovmorgon, men vaknar av att solen skiner in genom fönstret vid halv nio.
Wow, super hösthelg, upp ur sängen och försöker komma iväg så snabbt som möjligt.

Oskar och Emma är på väg upp med och vi bestämmer Galgberget för denna dag, med baktanke på Abrakadabra för min del.
När vi kliver ur bilen blåser det kallt så in i bomben och vi sätter på oss alla kläder vi äger. Som tur är så blåser det inte så illa vid stora berget där vi värmer upp, Magnus gör en heroisk insatts bland blöta sprickor.
Solen vill inte riktigt fram och det känns så där riktigt höstbittert och storslaget och jag blir lycklig i hela kroppen över att få vara uta, få känna blåsten och frisk luft.
Vi flyttar ner till lilla berget med varsitt prjekt i sinnet, Magnus vill få revansch på Mixing Matrix och jag vill få till flyttet, det omöjliga flyttet..
Clara och Patrik har redan fått upp ett topprep åt mig så det är bara att svira på sig skorna och prova.
Det känns stelt i kroppen och kallt om fingrarna, jag hänger en gång på cruxet... vid nästa försök håller mina fingrar kvar på crimpern som om det vore en jug och jag sträcker på mig och når upp till listen. Jag klarade det.. Jag blir överlycklig och känner mig oövervinnerlig, nu ska den plockas.
Jag säkrar Oskar på hans första ledförsök för dagen, men får åka hiss upp när han flyger. Det blir en himla flygtur på den leden men det är skönt att se att säkringen håller och att Oskar går oskadd därifrån.
Medans jag säkrar Magnus som smyger uppför Mixing på topp så tar Patrik sig en flygtur även han.
Full av adrenalin och nervositet bestämmer jag mig för att toppa den en gång till och kolla säkringar istället för att försöka leda.
Det går superdåligt den här gången, jag klättrar som en kratta, okoncentrerad och ingenting klaffar.
Hm, med en riktigt taskig känsla i kroppen ger jag upp och blir nerfirad beredd att ge upp för dagen. Från toppen till botten pendlade jag, men som tur är så gav jag det ett försök till och hamnade på toppen igen. För att bygga på en ännu bättre känsla så provade jag Mixing på topp och det gick trots att det var länge sen jag ledde den förra gången.
För att kräma ut superkänslan så tackade jag till att plocka ner ankaret på Aretmetik, en underbart fin led, jag är helt färdig men vill inte ge mig.
Det bir mörkt snabbt när vi går tillbaka till bilen och det blir sherry och god mat i stugan.

Magnus föreslår Laybackssprickan som söndagstur, så det är bara att tejpa upp om vi ska komma hem någelunda hela. Katrin var där för två veckor sen och hon har fortfarande problem att gå efter sitt fina skrapsår på vaden. Vi hittar en 6- runt hörnet att värma upp på och öva in storleken lite. När vi ska fira ner så vsar sig Layback sprickan tyvärr vara så blöt som jag misstänkte och lite mollokna funderar vi på vart vi ska fortsätta dagen.


Det blir Galgberget igen med hopp om att avsluta våra projekt, men ack där gick vi bet båda två.
Om jag var på topp igår och trodde jag var odödlig så talade min egen kropp om för mig att det var jag visst inte.
Helt plötsligt var min starka smidiga kropp utbytt till en betydligt tungare, svagare och klumpigare.
Jag gav upp och gav mig i kast med Nutella burken istället medans Magnus trillade och Mixing behöll allt han fingerskinn.
Vi tröstsover en stund innan vi går bort och klättrar en led på stora berget.

Helgens snyggaste: Oskar och Emma
Stöter hårdast: Patrik som sätter Abrakadabra med kommentaren; nu känner jag mig helt fräsch precis innan han tar listen som alla vi andra vill till.
Stöter näst hårdast: Ragnar Crona på Masken
Helgens roligaste: Ja. här var det iallafall nybajsat (om kohagen)
Helgens bästa: Dricka sherry i stugan efter en fin dag ute i gott sällskap

Inga kommentarer: