2007-09-26

Lavklättring

Ledig onsdag som jag hade bestämt att viga till att fixa, men när Oskar Råström (det får bli mini-Oskar)ringer och är sugen på att dra upp till Bohuslän så går det inte att tacka nej. Solen skiner igenom persiennerna även denna morgon och jag börjar tro att vädergudarna och jag börjar bli polare.
När vi svänger av från motorvägen som fortfarande är blöt efter regnet så blir det bestämt att det får bli Häller, eller som Oskar sa; Häller kan aldrig bli fel.
Det är sol på oss och gråa moln borta i horisonten som håller sig på sin kant när vi klättrar Lärarlinjen, en utsökt linje som har lite av allt.

Jag får lite dåligt samvete en millisekund när Oskar ser lite pressad ut i starten på Dr Puh och den onde E för att ha lurat upp honom på den.
Solen skiner dock på oss, vi är i Bohus och efter någon meter till kan han klippa första bulten. Det blir några flygturer, men han kämpar tappert, väldigt tappert.
Mot slutet där det ska vara lättare har dock leden lavat igen totalt och Oskar frågar mig med lite desperation i rösten om jag är sugen på att klättra skitig 7+ med långt mellan bultarna.
Hm, nej tack, men du ska få så många kanelgifflar du vill när du kommer ner..?
Upp kommer han efter ha kastat sig ut till höger på slutet och där kommer även jag till slut efter myyyycket slit och med ett stort leende på läpparna.
Superfin led, men igenväxt, långt mellan bultarna, svårt och lite löst. En klockren led att följa på =)

Vädergudarna och jag är inte polare längre, det börjar droppa som övergår till ett mer ihållande regn när jag springer ner och runt i mina klätterskor. Vi väntar ett tag under Torline men inser att det här kommer inte alls att ge sig så som vi hade hoppats på. Vi väljer det självklaraste alternativet och drar till Svanvik istället för att åka hem eller till Fabben. Vargtass som jag har förhoppningar att komma upp på någon gång har tappat sitt nyckelgrepp och gjort den en aning svårare.
Perfekt, för jag fick mig den fallträningen som jag behövde. Vi ger oss när regnet åter öser ner och solen försvunnit långt ner bakom horisonten, med trötta kroppar och glada leenden.

Sänder hårdast: Oskar raffsandes bland lavar på Dr puh och den onde E
Bästa idag: Att skippat fixardag och klättrat istället
Dagens snyggaste: Oskars rep, gult och fint med mönster

Inga kommentarer: