2014-11-04

Första natten

Petter kommer hem trött efter jobbet sent på kvällen. Jag har redan förberett allt, täcken och kuddar är nerstoppade, frukost planerad och klätterutrustning samt springkläder är med de med. Maten är färdig när han kommer hem och jag ser in i hans rödsprängda ögon.
-Är du säker på att du inte bara vill softa hemma, vi kan göra det någon annan dag?
-Nej, det blir perfekt. Var var det vi skulle?

Han ser lite trött ut va?

Jag har kollat på kartan, spanat in guideboken med. Jo, vi åker upp hit, parkerar här, sover så kan vi springa upp på den här toppen på morgonen om vi vill.. åh så kan vi åka hit och klättra..
Vi åker iväg i mörkret, hittar parkeringen och bekantar oss med vår nya buss Bruno. För din info Niklas, man behöver ha tändningen på för att kunna fälla upp taket.. Det är lite som julafton.
Det finns små eller större fack överallt att upptäcka, men framför allt att planera för optimering. Det är mitt nya; optimera utrymmen. Jag går igång på det. Ja.. jag vet, lite skumt, men diggar verkligen känslan av att tänka ut hur jag ska kunna använda utrymmen på det bästa sättet. Tror det är höbärgningen i ung ålder tillsammans med Stina som har skadat mig.
Vi kommer iallafall i säng till slut, kryper ner under duntäckena och hör ugglorna utanför i mörkret.

På toppen med ok utsikt

Det är helg, innan vi har stigit upp så har det redan parkerat på två bilar med hurtfriska fransmän som med vill upp på Pointe de Môle. Vi byter om till springkläder efter frukost i bilen och följer den upptrampade stigen mot toppen. Att ta sig fram snabbare än snabb gång är otänkbart, även denna gång och efter att pulsen har stigit kraftigt och känslan av andnöd har lagt sig så är det bara att njuta av solen. Vi kommer upp på toppen en timme senare.
Det är en mäktig topp, på ett annorlunda sätt än de andra vi har varit uppe på. Kullen står för sig själv, som en hög mitt på slätten och givetvis blir utsikten annorlunda. Vi ser Genevé, Mont Blanc massivet, vårt hus, bort mot Avoriaz, upp mot Col de Colombier. Jag börjar bli lik min mamma och har inte långt till tårarna för det är så vackert.
-Tänk, vi har fyra år och tio månader kvar att utforska alla de här topparna runt oss påminner Petter mig om när jag ivrigt tittar runt vilka toppar vi borde besöka innan snön kommer.

Bruno och Petter gör sig redo för nästa äventyr

Vi joggar ner. Gillar självbedrägeriet att jag kan jogga. I nerförsbacke iallafall. Jag är lättlurad och har ingenting att lura mig själv. Vi kommer ner till Bruno, käkar lunch och är redo för nästa aktivitet.
Klättring i solen är helt uteslutet, hela jag är överhettad av solen redan så det får bli en skuggklippa.
-Håller vi på att bli aktivitetsjunkies frågar jag över lunchen.
-Det är vi redan!
Vi åker till Belloset, letar rätt på klippans svåraste lättaste led och med mycket fundering och påhittighet kommer vi upp båda två. Det här med kalkstensklättring är inte bara att hysta och dra på det här stället. En bra dag avklarad, nu är det bara fyra år och tio månader kvar.


5 kommentarer:

blue_swede sa...

Ibland när man är i vacker natur så funderar man ju hur de som är bofasta ser den, om de har vant sig och inte tänker på det som man själv hisnar av. Snart får vi veta om det händer för er, inom 4 år 10 månader! ;)

Anonym sa...

Hei! Følger bloggen din og ble litt nysgjerrig på Bruno. Hvilket merke og modell er han?
Ønsker dere mange flotte turer sammen!
Kjenner jeg får lyst på bil jeg også :)

Klättertorpet sa...

@ Blue_swede
Jag tror tyvärr man hinner vänja sig allt för fort med vackra vyer. Vet att Lofoten skönhet snabbt blev till vardagsmat när vi var där mycket Därav det nästan maniska att utforska så många toppar i området det går och bara åka till nya klippor. Rädd för att vardagen och vanan ska ta mig..

@ Anonym
Ja, en buss har vi drömt om ända sen vi var i USA första gången, men aldrig riktigt känt att vi har kunnat använda den på ett bra sätt hemma. Bruno är en Volkswagen California T5 Comfortline, 2010. Jag är redan kär och vill bara ut och åka på vägarna och få sova i han så mycket det går. Jag hoppas att vi kommer spendera lika mycket tid med honom som i vår lägenhet :)

Ann-Christin sa...

Hei Hanna! Takk for info om Bruno. Har allerede blitt litt avstandsforelsket :) Kanskje han får en bror eller søster i Norge :)

Klättertorpet sa...

Kul Ann-Christin!
Det kommer mer info om Bruno så småningom, jag är nämligen förälskad efter att ha sovit och bott hos honom i en vecka nu. Vill du ha mer info så är det bara att maila mig annars ;)