2010-01-22

Gubbarna och jag




























Glad över vintern, med rispa på nästan från gårdagens klättring

- Rackarns vilka fina skidor du har..
- Jaha, blev det långt idag?

Det är någonting särskilt med gubbarna vid långdspåret.
Nyfikna, pratglada och hurtiga.
De inspekterar mina skidor, vrider och vänder på dem, erkänner att de inte har vågat sig på milspåret än och ojjar sig över att jag har fått till två mil idag.

Det värmer att se dem ute i spåret och bli slagen med hästlängder när de med vana rörelser stakar förbi mig i spåret. Det betyder att jag kommer kunna finslipa min åkteknik och förhoppningsvis glida förbi någon yngling om sisådär 40år.























Inte för att det behövs så mycket för att förbättra min åkteknik. Såsom ickevinterbarn så får jag ta den hårda smällen att lära mig åka skidor så här i vuxen ålder.
Kan stolt erkänna att jag faktiskt inte får en klump i halsen så fort det kommer en brant nerförbacke. Inte så stor iallfall.

Eller som gubben som jag samtalade med mitt i spåret när han vände;
-Ja, det var nog tur att du sålde din biljett till Vasaloppet, du ska nog satsa på Tjejvasan isåfall om du nu ska åka.

Inga kommentarer: