2009-11-02

Ulla




























Hilde balanserar sin del av bördan


Struntar i om det inte ens finns en kotte som orkar läsa mera om Grönland, men eftersom mitt minne är kortare än ni anar så är det här något för mig att kunna titta tillbaka på och minnas.
Så här kommer en liten triologi om Ulla, sorry, det är att bara inte läsa de två förra inläggen, har lagt den i kronologisk ordning..

Hilde är en perfekt reppartner för mig, hon vill alltid klättra och är relativt lättlurad.
-Hilde, jag vill göra en portatur på Grönland. (Jag vill få använda min fina porta som jag bara hade sovit en natt i innan Grönland, strunt samma på vad, hur eller när)

-Ja! Jag har aldrig sovit i porta!

-Hilde, det är inte helt oslitsamt att göra det som en storvägg. (Du kommer få slita massor och klättra ganska lite)
-Ja, men det blir kul!

























Än så länge är kläderna på

Ok, jag försöker få Hilde att förstå HUR slitsamt det kan vara att hissa och hela storväggslivet om man inte har gjort det förut. Inte att det på något sätt är för jobbigt, men att det är lite mer jobb än vanligt.

Vi packade hälften i hissäcken och hälften i Hildes stora 90L rygga och begav oss uppåt i gassande sol mot vårt mål, Ulamertorsuq med svajande knän, surrande flugor och svetten rinnandes längst ryggen.

För er som har varit runt mig lite vid skiftande temperaturer vet att gränsen mellan för varmt och för kallt är hårfin och denna dagen låg det låååångt över för varmt.

Så varmt att jag väldigt snabbt gick uppför endast iförd mina underkläder och solglasögon utan en liten vindbris som svalka.

















Tung packning men vacker utsikt vid vilopauser

I lite mer än tre timmar kämpade vi uppför innan vi fann en plats värd att ha en bivack på, vackert högt uppe på en moränrygg rakt under väggen. Magnus hade burit upp vår porta på sin vilodag halvvägs upp i backen, vi är dig evigt tacksamma!




















Lite ompack innan vi går upp till ryggen för att lämna all utrustning

Medans Hilde herioskt fick upp portan till insteget med norsk scrambling över blöt mossa i brant backe så satt jag med hela jordens tålamod och fyllde på vårt vatten ca 30L från det droppande snöfältet.

Hemgång och en dags vila innan det riktiga slaget kan börja.
















Hilde försöker röra ut vår röra

Kolla bilder för mer info om vad vi hade med oss upp i hissäcken
















All klätterutrustning, dubbletter av det mesta utom de stora, samt lite extra karbiner och repsnöre för att lämna vid firning.

















Mat för 4 dagar med mycket lunch och efterrätt





















All övrig utrustning för storväggslivet






















Powerbars för att hålla oss igång och lyxerier

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbara bilder och berättelse. Ni är obeskrivligt tuffa!
kram Lina