2008-06-16

Regnmorgon

Det har regnat ute, luften känns så där ren som jag har saknat den senaste tiden.

Jag cyklar till jobbet och tar stora djupa andetag, djupa andetag som fyller min kropp med lycka.
All ära till fina soldagar som vi har varit lyckligt lottade med sista tiden, men jag älskar lukten av regn.

Cykelturen till och från jobbet är min lilla egna stund, tankarna vandrar fritt som dom vill.
Jag låter dom komma, jag registrerar små saker som är helt ovidkommande.

Bilarna som susar förbi när jag cyklar över motorvägen

Jättelokan luktar hundbajs

En man med silvertejpad Ica papperspåse

Himlen som skiftar mellan svart och grått

Jag vägrar att anpassa mig efter vädret och har därför ingen regnkläder med mig

Jag blir omcyklad, det betyder att det står -1 till mig, det är min sport på morgonen, cykla lugnt till jobbet men akta mig för att bli omcyklad.
En bra dag brukar det bli runt +5 till mig, jag brukar ta dom vid övergångsstället vid Ullevi där cyklisterna snällt står och väntar vid rödljuset, men idag blev det alltså -1.
Det var nära att det skulle stå 0-0, jag hade spanat in ryggen på en äldre herre som sakta men säkert tog sig framåt några hundra meter framför mig.
Lite självgott ökade jag farten och tänkte att jag skulle gå ut med seger, det ska man aldrig göra.
Snopet ser jag att han snabbt svänger in höger och då räknas det inte.

Himlens karaktär ändrar sig, det börjar regna, inte mycket, små droppar som sakta faller från skyn,
Jag ler ett stort leende och slår koden till Fjällsport och slutar tänka.

2 kommentarer:

Jimbob sa...

Du är inte ensam om din sport. Kommer jag hem och flämtar som om lejon varit efter mig undrar Hea om det det var gubben i blå hjälm eller långa mannen på hybriden som var på hugget. Ibland är motståndarna hårda och det krävs ett ryck i jobbigaste backen för att få +. Vardagsvinster!

Klättertorpet sa...

Ha, ha vad glad jag blir, trodde jag var lite knäpp =)
Däremot så pågår bara min sport på väg till jobbet, men aldrig hem. Du kör båda vägarna alltså, kanske ska börja med det, ja för att få fler vardagsvinster..