2008-10-18

Öknen eller örken






















Hösten håller på att smyga sig på

Bård och Robert lovade oss lift till Indian Creek första gången vi träffade dem utanför matbutiken i Yosemite utan att ens blinka. Antagligen för de inte ens hann tänka efter då jag och Hilde stog och höll tummarna och väntade på deras svar blint stirrandes på dem.

De höll sina ord och vi packade bilen så smackfull som det baragår att stoppa en hyrbil och begav oss ut ur parken på tisdagskvällen.
Vi såg pannlampor högt uppe på väggen som måste ha varit Petter och Stefans och jag hade god lust att skrika för full hals;

-Petter, jag älskar dig, men insåg att det skulle vara totalt bortkastat med röstresurser och att det bara skulle nå dem med en liten musviskning om ens det.

Nu är jag hemma igen.





















Underbar økenvy


Hemma i öknen där jag trivs så gott, med denna underbara röda sand som virvlar upp på benen, sprickorna som finns i oändlighet, toalettkö, gulgröna träden i botten av dalen, fullmånen som sakta stiger i horisonten och lyser upp vår camping vid Cottonwood hela natten.



























Grabbarna på tur

Hemma i sprickornas land och jag höll på att spricka när bilen kom ner i dalen på eftermiddagen.

Det bubblade i hela min kropp, jag försökte förklara med känslan av att återse någon som jag håller av men inte sett på en stund. En kärlekskänsla helt enkelt, för det är det som Indian Creek är för mig, kärlek.

Jag går runt och är konstant nyförälskad.

Tyvärr sa fick denna kärlekshistoria ett abrupt slut, hårt och brutalt, rätt in i hjärtat då jag inser att även om jag har vilat de sista dagarna, spretat med tårna, smörj in de med Lamisil så finns det inget bot.

Fotsvampen är här för att stanna.

Incredible Handcrack var ett kärt återseende som tog emot mig, men sen tog det stopp, inte ens med god vilja och total känslokontroll kunde jag hålla tillbaka den smärta som välver upp igenom hela kroppen från fötterna.

Jag hatar fotsvamp!
Jag hatar att vila!
Jag hatar att ha ont så jag gråter när jag stoppar ner fötterna i ett par klätterskor!
Men mest av allt så hatar jag att inte kunna klättra!

Nu sitter jag här i Moab och tycker synd om mig själv och har bestämt träff med Steph på söndag och hoppas innerligt att mina fotter ska släppa till så pass mycket att jag åtminstone ska få klättra en dag med henne.

Men med förhöppningar kommer besvikelser, så om det finnns NÅGON som har heta tips om hur fotsvamp bäst utrotas, förintas och förhindras, så tvivla inte, maila mig snabbast möjligast med ljusets hastighet och jag ska vara dig förevigt tacksam.

Tills dess sa har jag iallafall sällskap av Bård som lider av samma sak, kompanjonen i fotbad, allehanda salvor och puder och någon som kan mycket, och då menar jag mycket mer än mig om fotsvamp. Ungefar allt utom hur man snabbast möjligast blir av med det.

Ska nog offra någonting på bålet i kväll till svampguden, har redan fått smeknamnet Svampen av Peter, och även börjat lyssna till det.. kanske ett par klätterskor, det verkar vara de som orskar mig mest smärta.

Tills nästa gång så håller jag mig i öknen, eller örken som de kära norrmännen sager.

12 kommentarer:

Anonym sa...

hej Hanna!
potatis mjöl har jag hört ska vara en bra "huskur" mot fotsvamp. Kan ju vara värt å prova :)lycka till!
/andreas

Anonym sa...

Hej Hanna. Finns ett preparat som heter terbinafin(det är den verksamma substansen). Är dock en del biverkningar så det går nog inte att köpa utan recept.

/erik n

Jonas sa...

En rostig såg och en flaska billig sour mash tror jag sköter utrotningen av svampen ganska bra. Tyvärr kan det också skapa problem för eventuell klättring. Må väl. Stora kramar till både dig och Hilde.

Anonym sa...

http://www.lamisil.se/pub/index4.shtml

Lamisil verkar ju bekant, och surfa kan ni säkert lika väl som jag... Men har ni provat sån "singeldos"?
Annars misstänker jag att klättring i sandaler är det bästa...
/Anders

Anonym sa...

Hanna! Saltvatten och kalkstensklättring i Thailand har jag hört gör susen för svampen. Jag och Henkeboy kommer vara i närheten av Railey från 20:e november och 2 veckor framåt. Kommer ni? Krams från Lina!

Jonny Knuda sa...

Goda råd om du har fått fotsvamp

* Tvätta fötterna dagligen, och låt dem torka ordentligt innan du tar på dig strumpor och skor.

* Använd endast strumpor av bomull eller ylle. Byt gärna strumpor minst två gånger varje dag, och så fort de känns fuktiga.

* Undvik skor av konstgjort material. Använd helst läderskor och gärna sandaler.

* Pudra eventuellt fötterna och insidan av skorna med talk som innehåller svampdödande medel.

* Lufta fötterna emellanåt.


Steroider inom hudvård

Vad är steroider?

Steroider är ett slags hormoner, som har en gemensam grundstruktur och bildas i binjurarnas bark - därför kallas de också binjurebarkshormoner eller kortikosteroider. De reglerar såväl kroppens saltbalans, och kallas då mineralkortikoider, som sockerbalansen, då de kallas glukokortikoider.

Hur används kortikosteroider?

Glukokortikoider har också en lång rad immunologiska och inflammationshämmande effekter, vilka gör att kortikosteroider fått en mycket omfattande användning som läkemedel. Ofta används syntetiska (konstgjorda) preparat, som har mer renodlad effekt.

Astma behandlas med kortikosteroider i inhalationsform med framgång och utan biverkningar, man använder kortikosteroider för att hindra avstötning av transplanterade organ och vävnader och inte minst använder man dem ofta utvärtes, mot hudreaktioner som eksem.

Vilka typer av steroider används inom hudvård?

De steroider som används inom hudvård kan delas in i fyra grupper:

* Grupp I: Milt verkande Hit hör typiskt hydrokortison i svag koncentration, 1 %. Det finns rätt många preparat på marknaden som antingen innehåller enbart hydrokortison eller också hydrokortison i kombination med till exempel ett medel mot fotsvamp. Dessa preparat är receptfria och används för egenvård mot lindrig klåda och mindre eksem.

* Grupp II: Medelstarkt verkande Dess medel är receptbelagda och används mot akuta och kroniska eksem. Här hittar vi exempelvis klobetasm (Emovat). Dessa preparat är bra när man är rädd för sådana lokala biverkningar som de starkare steroiderna är kända för, speciellt vid långtidsbehandling.

* Grupp III: Starkt verkande Den "klassiska" hudsteroidgruppen, med medel som betametason (Betnovat), mometason (Elocan) och kalcipotriol (Daivonex). Dessa preparat har använts länge och trots sina biverkningar är de omtyckta, framför allt för sin snabba effekt och för att frekvensen av återfall är lägre än för med Grupp II-steroider. Detta gäller naturligtvis svårare eksem, och man måste göra en avvägning mellan effekt och bieffekt. Denna grupp av läkemedel ger ganska starka bieffekter, bland vilka kan nämnas hudförtunning, hudbristningar, och röda utslag i ansiktet. Grupp III-steroiderna kan med fördel användas i kombination med de svagare grupperna. En vanlig metod är att man börjar med det starka medlet och sedan trappar av mot svagare medel och även rent mjukgörande krämer, som inte innehåller steroider alls.

* Grupp IV: Extra starkt verkande Mycket starka steroider med mycket starka biverkningar, används i akuta fall vid psoriasis och svårt akut uppblommande eksem. Denna grupp lämpar sig inte för underhållsbehandling, på grund av risken för svåra biverkningar. I denna grupp hittar vi klobetasol (Dermovat).

Anonym sa...

Hanna o Hilde! Hoppas svampen GER MED SIG SNART!! Påminn mr M om att han har ett paket till er... det e nog inte antifungi, kanske mer pro-power ;) Ha det riktigt bra! kram kram /jossan

Klättertorpet sa...

Tack för allas omtanke om min fotsvamp, jag tror den håller på att bli bättre av all omtanke.
Nu kan jag klättra med hjälp av smärtstillande, men det får bli et besök hos doktor när jag kommer hem.
Tre månader säger det att det tar att bli av med de små rackarna..

Leif sa...

OBSERVERA - JAG UPPMANAR INTE NÅGON ATT FÖLJA MITT EXEMPEL. JAG BERÄTTAR BARA VAD JAG SJÄLV GJORT, MED FRAMGÅNG.

Bakgrund:
Efter ett brott på min hälsena och vissa komplikationer efteråt tvingades jag gå med gips på ena benet från knät ned till tårna sommartid under nästan tre månader.
När gipset togs bort blommade fotsvamp upp som aldrig förr. Under tre år har jag försökt bli av med den med alla upptänkliga preparat: Lamisil, Daktar, Mikonazon etc etc.
Resultat: Det blev bara värre och värre! Förutom avflagnande skinn mellan tårna fick jag svamp under stortånageln ända ned mot nagelbandet och dessutom mer och mer fjälliga fötter. Grov hud med massor av "sprickor" däremellan under foten, på fotens yttersida, på hälen. Mot slutet av förra året kom hälsprickorna. Fruktansvärt smärtsamma, och så snart en läkts med hjälp av Compeedplåster dök en annan upp någon annanstans. Till sist sökte jag hjälp hos min vårdcentral. Man hade inget att erbjuda annat än de behandlingar jag redan prövat - UNDER TRE ÅR! Tack och godnatt!

Behandling:
Jag prövade nu den utväg som gav ett dramatiskt resultat.
Med hjälp av en ca 1 cm bred pensel strök jag ut outspädd klorin på min stortånagel, mest för att se vad som skulle hända. Nej, det gjorde inte ont, och det sved inte. Jag satte mig på en pall vid badkarskanten så att jag kunde lägga båda benen ned i karet och ha klorinflaskan stående på bottnen i karet. Hällde upp en dos klorin i flaskans kork att doppa penseln i. Efter att ha låtit klorinet verka några minuter sköljde jag av med ljummet vatten. Resutatet blev förbluffande! Svampresterna som stack fram under nageln efter att jag klippt den försvann så gott som omedelbart och efter ett dygn kunde jag se hur svampen under nageln krupit bort från närheten av nagelbandet. Dagen efter hade jag fått blodat tand. Fram med klorinet och pallen vid badkaret. Nu penslade jag hela foten med klorin, lät det verka några minuter. Råkade få en liten skvätt i den senaste hälsprickan, och ja, det sved! Men vilken effekt!!! Efter fyra behandlingar på samma sätt är foten totalt förändrad. Stortåns nagelsvamp har krympt till en rand vid nagels kant på drygt 5 mm. Hälften av det tar jag vid nästa klippning. De där fruktansvärt grova hudpartierna på stortåns resp hela fotens utsida har jag filat bort med en fotfil. Borta!!! Alla hudfjällen under foten är borta. Hälen har visserligen en del sprickor kvar, men vilken skillnad! Under behandlingen har jag varje kväll smörjt in fötterna med karbamidsalva. Ja jag glömde nämna att jag av bara farten gav mig på den andra foten också. Nagelsvamp på stortån och lilltån där, samt en del skrovligheter. Den foten är numera, som man säger på småländska, slät som en barnaröv!

Observera:
Som jag sagt är detta en behandling som jag inte rekommenderar någon att röva. Jag talar bara om att jag har prövat den, och att resultatet var dramatiskt. Jag har svårt att tänka mig att eventuella medicinska biverkningar av en sådan behandling kan vara allvarliga (jfr behandling med tabletter), men där kanske någon annan kan slå mig på fingrarna. Nu är det i alla fall gjort! Adjö fot- och nagelsvamp!

Leif sa...

Ursäkta, inte "röva", "pröva" menade jag förstås - åtta rader från slutet.

Anonym sa...

l?se hele blog, pretty good

Anonym sa...

Fotsvamp kan vara ett envist besvär och drabbar ofta huden mellan tårna. I detta område där huden är fuktig trivs svampen. Svampbehandling med krämer som Lamisil, Pevaryl mm har god effekt men då besvären kommer av att huden ligger tätt ihop mellan tårna och hela tiden är fuktig, kommer sår och irritation tillbaka efter en tid. Vad göra Jo som behandling och förebyggande ågärd använder jag TÅTUSSAR. Med besvär mellan lilltå och tån intill på bägge fötter sedan många år tar jag nu varje natt ett ark toalettpapper,delar detta och gör 2 små tussar som jag stoppar mellan tårna. Pappret sitter oftast kvar hela natten då besvären kommer av trängsel mellan tårna och håller huden torr åtskilliga timmar. Detta gör att svampen inte trivs eller kan få fäste utan huden läks. Fuskar jag under en period kommer besvären tillbaka. Enda biverkan är lite skräp på sovrumsgolvet. Beroende på vilket utrymme ni har mellan tårna kan nog storleken på pappret behöva varieras.

MVH Per Gunnarsson