2010-02-01

Patagonien rapport #3

Grabbarna verkar ha fått klättrat och det är bara att hålla tummarna hela torsdag och fredag!

Hej,

Efter en längre tid av sisådär väder, mycket regn och vind och så som det verkar vara här fick Magnus och jag ett litet väderfönster. Tja, det var fler än vi som fick ett fönster, typ alla andra som är här, men det är en detalj som inte gör historien bättre så den utelämnar jag.

Då en viss abstinens av att inte göra så mycket började yttra sig så valde vi att stöta på en topp i den luckan.
Natten den 30 och fram till lunch den 31 var det fint så vi gav oss an en förhållandevis liten topp men som till skillnad från de betydligt större grannarna inte är täckt av is och snö.
Torre la S heter den och normalvägen är ca 200 meter 5+ klättring. Efter en ca 10 timmar anmarsch + 5 timmar sömn under en stor sten kom vi fram till insteget i morgonsolen och shit vad kallt det var.

Vi klättrade i vantar och kängor och lyckades efter att tag hitta en riktigt trevlig lunk vilken tog oss till toppen. Jag lyckades closekrimpa med hanske. funka skitbra.
Det var jättetrevligt, kul och vi fick mersmak av att komma upp på toppar.

Vi går i natt upp i bergen igen för vädret verkar bjuda på en 18 timmar lucka mellan torsdag och fredag ca 30 timmars "fint" väder. Vi ska gräva en snögrotta och sätta upp tältet i den så är vi skyddade mot eventuella vindar och stormbyar. Ska bli kul.
Alla berg är tyvärr väldigt nedisade och det är mycket snö att pulsa i så man blir trött av att vara på tur.
Vi hoppas att det första fönsteret ska smälta massa is så att vi kan klippklättra i det andra fönstret..

Ha det så fint.
Vi hörs och så/Martin

Magnus hälsar säkerligen.

1 kommentar:

Ida Delaude sa...

Hej på dig du! Jag är nyfiken på klättring och skulle gärna testa på, börja utöva sporten men jag är total nybörjare, kan knappt komma upp på klätterväggen i skolans gympahall! Jag är sjutton år och jag undrar hur DU gjorde när du började med klättring, var det en förening som hade nybörjar kurser eller något sånt? Tacksam för svar, du kan nå mig på min hotmail, chili_cherry_pothatoh@hotmail.com, eller mobil 0764147988. Ha det fint!