2010-02-02

Istället för Vasalopp






















Maria på vårt andra varv

Vi har åkt två varv i milspåret och sörplar i oss allt för varm blåbärssoppa.
Kylan biter på, -11 visar termometern och klockan är halv tolv.
Jag skänker en tanke till Fredrik Rapp och David som är här uppe för att klättra is, tur att det inte är -18 som det var igår.

- Tränar ni för Vasaloppet frågar en av de hurtiga grabbarna som med har kört två varv i samma tempo som oss.

Nä..

Vi tränar för att vi slipper åka Vasaloppet hinner jag tänka samtidigt som jag tuggar på den sista chokladbiten för denna rast, steppar i bindningarna och tar av mig värmejackan.
























Fyra mil senare, fortfarande med ett leende

Vi har två varv kvar innan vi får äta väfflor i värmestugan för att sen åka till Vann Spa.
Tredje varvet går som smort och vi är lite kaxiga när vi stannar igen för lite blåbärssoppa, något vi får igen när kroppen börjar protestera på fjärde varvet.

Väl inne i värmestugan så vill jag ropa högt; Vi har åkt fyra mil! när trötta skidåkare stapplar in och briljerar över enmilsskidåkarna med att de har åkt två mil. Men jag låter bli.

När vi sakta glider ner i det varma vattnet så känner jag hur trött min kropp är, på ett sånt skönt sätt, på ett sånt sätt som jag vill att den ska vara trött på.
Tror aldrig jag har fjäskat så mycket för min kropp som i söndags, jag är sliten, luktar gott, är mätt efter en tvårättersmiddag och hela min kropp är len som en barnrumpa.
Det är så en söndag ska avnjutas, Tack Maria!

Inga kommentarer: