2009-08-24

På väg in





























Hilde under mäktiga Nalumarsortuq

Grönland och klättring,
vad vet ni om det?

Jag visste precis ingenting om klättringen på Grönland i december. Ok, jag visste att Martin och Erik var där förra året, sett deras bilder i Bergsport. Vagt minne om Annikas artikel för många år sen. Men eftersom jag inte är en sån typ som lusläser alla artiklar som skrivs i klättertidningar och kan alla klätterställen jorden runt (ibland önskar jag att jag var som dig Magnus) så visste jag inte så mycket. Oj, det blev en lång mening..

Försök att uttala Nalumarsortuq och Ulamertorssuaq. Även om ni tror att ni lyckas så är det ändå fel, Magnus fick en lång lektion i grönländskt uttal på flyget till Narsarsuaq, något att någon bokstav blev en annan vid uttal. Men det har jag glömt bort. Tror det var L som blev R?






















Hilde tar sig en titt på topos innan vi åker ut med båten

Vad jag däremot är bra på är att vara spontan och därmed väldigt ogenomtänkt i mina beslut och förehavande.
-Hilde, ska vi inte åka till Grönland med grabbarna?

Den idén kläckte jag till henne strax efter vi hade landat från vår USA resa i december. Pank som en kyrkråtta med skuld till Petter. Sjukt bra idé.

Som tur är Hilde likadan som jag, två lika goda kålsupare med klätterabstinens. 
Dagen kommer när vår utrustning ska shippas till Grönland; oj då.. hoppas vi har fått med allt?
Dagen kommer då vi ska åka; oj då.. undrar vad vi shippade?
Dagen kommer när vi med båt ska åka in till denna avlägsna dal; oj då, vad ska vi klättra?























Hårresande utsikt över vårt hem i fyra veckor,
Nalumarsortuq i bakgrunden och Ulamertorssuaq med sin cylinderform främst.

När båten styr in mot där vi ska vara i fyra veckor skriker jag rakt ut som ett barn mellan skratten. Vinden är iskall och håret står rakt ut. Tjuter, ylar, låter vinden dränka mina skrik. Håren på armarna står rätt ut och jag känner mig som en fyraåring på julafton.

Det är HÄR vi ska vara, nu vet jag att jag gjorde rätt som lånade mängder med pengar av Hilde för att köpa en biljett till en flyplats jag inte ens kan uttala. Leendet snurrar sig flera varv runt ansiktet och jag springer mellan varven att hämta upp all vår utrustning till där vi ska ha lägret.
Med mat för fyra veckor och massor klätterutrustning så blev det några vändor från stranden till lägret.































Jag inser att planer om sommarsemester går i stöpet

Våra vaga planer var att försöka göra en nytur, men eftersom både jag och Hilde ville klättra massor så föll vi direkt för Eriks idé om att vi borde klättra British Route på Nalumarsortuq.
Inte för att vi visste hur svår varje repa var sen sex månader tillbaka, eller för att vi läst allt som fanns att läsa om den på nätet, utan för att Erik kom med det förslaget där och då.

Där och då, på plats på Grönland, stående på den vackraste platsen jag har besökt på länge.
Ok, jag vet att jag är en sucker på superlativ, men jag kan inte hjälpa det.





















Nästan all vår packning har kommit i land

Här börjar en mini serie om vår Grönlandsresa, den slutat nu när vi är på plats för idag, mer kommer nu när lusten har kommit tillbaka.

Lite tråkig fakta:
Flyg från Köpenhamn till Narsarsuaq ca 4,5 timmar
Helikopter till Nanortalik ca 2 h, med mellanlandningar i olika byar, varierar.
Flygbiljett hela vägen 10 000DK med Air Greenland

Båttur ut: 1100 DKK/person EN väg ca 1 timmes färd.
Shippad vikt: 370kg på sju
Kostnad för shipping: ca 3700 DKK en väg
All mat köptes på de två matbutikerna (full matlista finns att få för intresserade)
Ta gärna med torkad frukt, bra choklad, powerbar, eget gott kaffe. Rökpåse till fisken blev en höjdare.

Viktigast: köp alkohol hemma och shippa eller köp på flygplatsen i Köpenhamn. Sjukt dyrt på plats. Rullpapper var tydligen inte heller helt gratis.
Bra att tajma matleveranserna, annars så var det lite tunt med vissa varor.
Niels på turistkontoret är Gud. Han hjälper till med allt; hålla koll om vår shippade utrustning kom fram, hämtade oss på flygplatsen, fixade boende, fixade båttransport, skjutsade oss till båten med all utrustning och omvänd ordning på hemväg.
+299 61 36 33
info@nanortaliktourism.com

Det var inte varmt när vi landade i Nanortalik, kanske 4 grader (?) den 19 juni och hade tur att vi kunde åka ut med båten. Risken är att packisen täpper till i mynningen till Tasermiutfjorden.

Inga kommentarer: