2009-08-14



Det kosmiska 
perspektivet

Så leker vi en stund
i ett hörn vår lek
mitt i detta
mot denna bakgrund
tar vi leken på allvar
och håller varandra 
till spelreglerna

Samlar poäng
eller pengar
på varandras
bekostnad

Människor lever
ständigt trevande
i varandras fickor
medans verkligheten ser på

hör jag en fågel i skogen
vet jag att där var en fågel

orden flyger som fågelspöken
i den urgamla mankvinnoskogen

kvittret finns väl där
men var finns fåglarna

Låt vara att ensam är svag
i ensamheten är också frihet

Så fogar sig tanke till tanke
så lägger sig bild över bild
medans livet rinner
mellan fingrarna 
som vatten

Ur mörkret
grånar världen
till en gryning
med en blek sol
på en svart himmel
över en askgrå jord

och åter
ingenting
särskilt
igen
(hittat i en oändliga mängd text från Olle)




Torsdagskväll
besök av Josefin
med drinkmix i påsen
nu ensam
med tom bålskål
hon hjälper mig att glömma att jag snart ska sprida Olles aska,
snart
sprida den för vinden
låta honom gå
få leka med fåglarna
flyga med vinden
segla på vattnet
och låta smärtan försvinna
se solen igen på en svart himmel

Inga kommentarer: