2008-05-21




























Lånad bild från nätet på Sydpillaren på Mongejura

Om allt vill sig väl så kommer Lina, Hilde, Ann-Sofie och jag landa i Romsdalen någongång under morgondagen för att klättra Sydpillaren.
Sovstopp hos storasyster Jessica utanför Oslo ska förhoppningsvis göra oss utvilade och extra tagggade för en lång dag på berget.

Hilde hade fixat mat till oss fyra igår för en planeringskväll och jag blir helt nervös av att tänka på hur nervösa Lina och Ann-Sofie var.
Min filosofi märkte jag snabbt är lite mer avslappnad då diskutionerna om rack och utrustning tjattrades för fullt.
Jag hade nog mer tänkt att det bara var att ta med sitt rack och ett dubbelrep och det vanliga tillbehöret; 1:a hjälpen, kniv och vindjacka, men det blev mer hur många kilar, slingor, vilka säkringar, kompasser, plastpåsar, dauerlindor, väskor, underställströjor, förstärkningsplagg.. ja allt..

Vi får se hur det går, men det ska bli oerhört roligt att få dra på tur med tre tuffa tjejer. Om tiden räcker till så blir det avrapportering när vi kommer hem..

3 kommentarer:

Pär sa...

Hey! Har ni koll på läget i Romsdalen? Jag körde genom där för ett par veckor sedan och då var det mycket snö och vatten överallt. Det snöade också väldigt mycket kring ~800 meter i helgen. Det kan vara läge att be någon kolla om väggen är torr.

Klättertorpet sa...

Vi hade världens ågren i bilen i onsdags då väderprognosen visade allt från 10 mm regn både fredag och lördag till strålande sol.
Efter åttio olika spaningar på uppdateringen på alla väderprognoser så drog vi ändå, fick tre dagar med strålande sol i dalen även om det regnade på andra ställen i dalen utom just på Mongejura. Vissa replängder var blöta, men det hade jag räknat lite med, men det mesta var torrt.
Det ligger ganska mycket snö på toppen, som tur var så låg det ett lager nysnö ovanpå så det var lätttrampat. Hade varit jobbigt att behöva fira sig nerförbi isfält..

Pär sa...

Stiligt! Grattis till en lyckad resa!