2008-05-11

En knuten vänster näve

Ok, jag har haft en hang-up den senaste tiden och det är som gissat leden En knuten vänster näve.
När jag, Petter och Magnus åkte upp till Bohuslän i onsdags och jag visste att vi inte skulle åka till Vetteberget var jag blixtsnabb att skriva kontrakt med Patrik att åka upp till Bohuslän efter jobbet och viga söndagen på Vetteberget.






























Gulliga Örebroparet Ajja och Jenny

Sagt och gjort, Patrik kom och hämtade mig vid Fjällsport och vi hann klättra Herrarna i hagen och Eggelse på Svaneberget innan magarna kurrade för mycket.
Snopna drog i ett låst handtag på Konsum i Brodalen när matinköpet skulle göras och blev snällt informerade om att det var Pingstafton.
Det blev lite rester hos Ann-Sofie och Jossan i sportstugan, för att fortsätta till en fullsatt stuga hos Linus.
Alla var där (nästan..) och en stormiddag sänkte mig iallfall rätt i säng med drömmar om morgondagen.





























Förbereder mig för brant fistklättring

Det blev min tur att börja leda och det kändes bra, men så börjar jag fixa med ny säkringsbeta på cruxet hängandes i ett fistjam som bara glider.
För er som aldrig har lagt ett fist jam, tänk er en spricka som är lika bred som en knuten näve.
Stoppa in handen, med antingen handflatan antingen bort från er eller mot er.
Knyt handen och prova att häng i den, lägg sen på lite branthet så att jordens gravitation drar ner häcken mot marken.
Det är svårt, osäkert om man hänger kvar, men väldigt väldigt roligt.
Lite macho på något sätt, för mig så utlöser det iallafall en massa lyckohormoner, lite rubbat kanske, men sån är jag...
Jag fegar iallfall ut hänger efter ha bytt till rätt säkring som jag hade tänkt lägga.





























Patrik lite pressad med att lägga rätt säkring

Det blev varsin första press som inte lyckade riktigt även om Patrik var ruskigt nära, kämpades för sitt liv och sitt ledförsök så glömde han helt bort sig.
Istället för att först lägga ett fistjam med högerhanden, till ett fistjam med vänsterhanden och sen till det räddande handjammet så försökte han hoppa över det kritiska vänsterjammet och sträcka sig lååångt förbi till handjammet.
Det misslyckades...
Stefan som slöt upp var en stadig säkringsman när både jag och Patrik skulle ladda för nästa försök.





























Glada fistjammare

Delad glädje är dubbel glädje heter det och jag är redo att hålla med.
Båda lyckades på sitt andra försök innan solen hann runt allt för mycket runt kanten på klippan och lyckliga tog vi en välförtjänt fika på Konstnärscafe´t som ligger vid parkeringen.
Telefonsamtal från Hilde avslöjade att hon hade lyckats med sitt projekt, Goa Brunetter på andra försöket på dagen med, så trippel glädje?






















Delar av Team Räntmästergatan

Clara, denna underbara Clara som har haft en social helg i stan fixade middagen som intogs på innergården med sällskap av Jessica. Petter slöt upp efter en dag på Hallinden och en svettig Tobbe som varit ute på löprunda fick äta resterna.
En perfekt söndags avslutning!

4 kommentarer:

Anonym sa...

gratulerer, sterkt gjort!
hilsen anonym beundrer.

Klättertorpet sa...

Tack =)
Det känns i kroppen idag iallfall..

Jimbob sa...

Så knytnäven fastnade till slut. Grattis till er båda!

Klättertorpet sa...

Jovisst, med extra jamtejp och lite jävlar anamma så gick det.
Saknade du inte repet lite i helgen?