2010-11-30

Ömma fingrar, kalla tår






















Bara mantling kvar i snökaos...

Du, vad vill göra imorgon Petter?
- Hm, jag tänkte att vi kanske kunde klättra de klassiska 6- :arna? Vinterstil.

Det är snö i luften och sex minusgrader.
Lagom med vinter helt enkelt.
Petter börjar på Villskudd och solen kommer ut mellan molnen för en kort stund. Han slinter med fötterna titt som tätt. Hänger en gång i början för att värma upp de händer som blev av med handskarna snabbt.
Jag hör honom uppe vid traversen; det här är ångest..

Det är kallare nu, snön faller och jag försöker följa och behålla handskarna på.
Snön packas på stegen och bildar en ishinna, någonting som inte klätterskor är särskilt ämnade för. Känner mig som bambi på is, spänner kroppen för att kunna stå kvar.
Det bildas ett islager på mina tunna handskar och jag biter ihop käkarna när smärtan kommer.
Ångest, det var länge sen den känslan var så överväldigande i mig.
Det är sällan ångest griper tag i mig, men där och då så förstod jag vad det betyder.

Det blir bara en av klassikerna och vi åker hem med leenden på läpparna. Bortglömt är ångesten, kylan, rädslan och istället så njuter vi av att ha varit ute en vinterdag och lekt lite.


12 kommentarer:

Jesper sa...

Skönt att det finns några som är ute och klättrar klippa.
Frågade runt alla bekanta ansikten på fabben för att hitta någon som var sugen på morgondagens sol i utby, men det verkade inte som någon tog mig på allvar...

E9 Climbing sa...

cool well done!

Klättertorpet sa...

Tack, det var väldigt spännande ;)
Hoppas på is imorgon, lite lättare trots allt, annars så värmer solen nog tillräckligt mycket för att klättra klippa om hon håller sig framme.

Anonym sa...

Johanna bad mig läsa sms:et du skickade till henne. "Vi ska klättra 6-arna". WI 6-isar? WTF? Vi fattade inte någonting. Ball, du syftade alltså på de riktiga 6-arna. Det fanns ju inte på kartan.

Calle M

Klättertorpet sa...

Ha, ha
hoppas ni hade en super dag på Halle-Hunne, var det klätterbart, alltså ledbart en som är lite feg?

Kommer ni uppåt i helgen kanske?

Johanna sa...

OK... Så det var alltså det du menade. Helt GALET!!!
Är det värt med en tur till Bohuslän i helgen för en som är lite fegare? Min ropegun ska på accessträff... Kanske dags att sluta fega...

Ang. halle-hunne: Ja och nej... Man måste gilla Skotsk vinterklättring. Å det gick inte att sätta en enda skruv...

Kram Johanna

Klättertorpet sa...

Har inte hunnit varit ute, hoppas på en tur idag.
Hör av mig så fort jag vet, fördelen med Munkedal är ju att det faktiskt går att sätta topp om man inte vågar leda ;)

Då vet jag att jag måste leta reda på en ropegun till halle-hunne..

Erik Massih sa...

Grymt!

Anonym sa...

Härlig ide,men till helgen har nog isen växt tillräckligt! Tex var jag ute efter jobbet på onsdag,mörkt -17,solade fjällbäcken.Den var i väldigt god kondition.Det är bara att sätta skruv hela vägen,inte ens blöt./JO

Klättertorpet sa...

Tack Jocke, vi funderade på Fjällbäcken igår, men det blev Häller istället. Kul, då får det bli ett besök där snarast :)

Anonym sa...

Mallorol i vinterskrud?/JO

Klättertorpet sa...

Näpp, isfallet på vänsterkanten uppe i skogen, kul, ledbart om man är modig. Mallorol däremot blir det så fort solen tittar fram lite..