2010-05-11

Ulorna riskerar att stängas!






















Ulorna är ett magiskt ställe med perfekt klippa, sandstrand, hav och vackra linjer.
Dessvärre så finns det fåglar som tycker om att bygga bo och för dem är det mycket viktigare att få fortplanta sig än för oss att få klättra vårt projekt.

Så därför vill jag uppmana ALLA som har planer på att klättra på Ulorna i helgen att inte fullfölja sina planer. Det har noterats att det finns störningskänsliga häckningsplatser som fågelskådarna håller ett vaksamt öga på och speciellt denna helgen som kommer.

Så snälla, snälla, snälla klättra INTE på Ulorna, iallfall denna helg tills vi vet hur känsligt det är med häckningsplatserna.
Det vore oturligt om Ulorna skulle stängas på helårsbasis bli ett fågelskyddområde.

Sprid gärna detta till alla som kan tänkas komma till bohuslän den här helgen!

Tackar och bockar, lovar att återkomma så snart jag vet lite mer..

14 kommentarer:

Peter Erhard sa...

Hanna, det är oroande nyheter. Gäller det alla väggar? Gäller det alla typer av besök eller är det bara repklättring som ska undvikas? Vad exakt innebär formuleringen "riskerar stängas"? Vem har mandat att stänga Ulorna, och har den instansen ögonen på klättringen där? Vilka andra aktiviteter kan störa fågellivet? Lägg gärna upp mer info så ska vi sprida den vidare.

Anonym sa...

Hej

Informationen är jätteviktig! Som hemsideansvarig för BKK:s sida undrar jag om jag kan lägga ut din text på hemsidan alt att du skriver en text och mailar till mig som kan läggas ut där.

/elisabeth

Klättertorpet sa...

Hej Elisabeth,

jag tror att Johan Svensson kommer att ringa dig, om han inte redan har gjort det. Han ringde mig sent igår kväll och sa att han skulle ringa dig med.
Lägg ut min text du så länge, det känns som att det är bra om det kommer ut idag då långhelgen är på antågande i rasande fart..

Klättertorpet sa...

Ja Peter,

det är mer än oroande nyheter, just nu så vet jag inte så mycket. Inte mer än att det är häckande fåglar som är väldigt känsliga för störning i alla former, gäller såväl rep som bouldring, dvs mänsklig närvaro.

Om fåglarna störs så kan det riskeras att bli fågelskyddsområde, men som sagt än så länge så vet vi inte exakt var de häckar och om vår närvaro kommer att vara störande.
Fåglarna är under bevakning och speciellt den här helgen så därför är det extra viktigt att det inte kommer en hel drös klättrare ner dit i helgen.

Johan Svensson ska dit och inspektera i helgen och förhoppningsvis så får jag mer information då. Så sprid gärna vidare det att det vore toppen om alla kunde hålla sig därifrån, åtminstone i helgen tills vi vet mer.

Tack!

Anonym sa...

Tack för snabbt svar. Gick in på mailen och såg att det fanns ett mail från Johan =)

Så nu är det utlagt!!

Jörgen sa...

Hej,
Jag har lagt upp det på Utsidan.se också för att öka spridningen.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=61189

Mvh

Klättertorpet sa...

Tack Jörgen!

=)

Anonym sa...

Med tanke hur den männskliga framfarten ser ut i vårt samhälle så förstår jag egentligen inte varför vi klättrare alltid måste anpassa oss. Jag anser att en klätterklippa är av större nytta och glädje för fler människor som klätterklippa än som fågelskydd för ett enstaka häckande par. Vill dock påpeka att jag tänker följa rekommendationerna, och att jag tycker access är viktigt. Men jag tycker det är dags att man börjar se till klättrarnas intressen också. Hur viktg hade häckningen ansetts vara om den hade inträffat på en golfbana?

Anders Henriksson sa...

Haha...
Nu beror det ju i viss mån på vad det handlar om för fåglar - och om de häckar eller bara hänger på ett ställe.

Misstänker att golfbanorna mest har besök av kanadagäss och om de riskerar att träffas av golfbollar så är det knappt så att det upprör vare sig ornitologer eller Länsstyrlsen.

Om det är så att häckande fåglar som vare sig är störningskänliga eller rara, så kan man kanske tycka att det i själva verket är andra särintressen som leder till inskränkningar i accessen. Men om det handlar om att skydda lite ovanliga, känsliga arter så har jag inget problem att ta mina karbiner och leka nån annanstans.

Klättertorpet sa...

Ja du anonym, det är kanske precis för den mänskliga framfarten i vårt samhälle som vi behöver vara extra noga med att låta ovanliga fåglar häcka där de har valt att häcka.

Givetvis är de tråkigt att de har valt Ulorna, men vi får hoppas på bra besked efter helgen.
Synd bara att de inte väljer golfbanor som häckningsplats, håller med att de hade varit skönt..

Anonym sa...

@Peter E:
Det är lätt att ordna med ett formellt beträdnadsförbud (läs Fågelskydd) under hela eller åtminstone delar av året via länsstyrelsen. Ett sådant är sedan i princip omöjligt att bli av med oavsett häckning aktuellt år eller inte (det finns flera exempel på sådana områden).

Det gäller både bouldring och repklättring, sannolikt är det mer störande med rep men klättrare som visar sig vid klippan kommer att få bära skuld oavsett. Vi har ögonen på oss, helt säkert.

Just nu och några år framöver är det JÄTTEKÄNSLIGT! Lyd Hannas råd tills mer info kommer!

Per Larsson

Peter Erhard sa...

Per, tack för klargöranden. Jag lade upp infon på climbingpics också. Självklart gör vi vad vi kan för bra access och relationer med andra intressen.

En sak skulle jag vilja ha förtydligad. Saxat från Bohusläns klätterklubbs webbsida:

"Häckande rovfågel har siktats vid Ulorna i Bohuslän.
Boplatsens läge är ännu ej fastställt så tills vidare råder helt klätterförbud på Ulorna.
Sprid gärna informationen vidare til andra klättrare.
Mer information om boplats och eventuellt partiellt klätterförbud kommerså snart vi vet mer."

Jag tolkar ovanstående som att länsstyrelsen redan utfärdat ett klätterförbud. Finns det isåfall mer information att hämta nånstans om detta? Jag är genunt nyfiken av hur ett förbud kunde komma till pass så fort, och vad ett klätterförbud i praktiken innebär för bouldrare.

Anonym sa...

Det är inte frågan om ett förbud som jag tolkar Hannas önskan. Det är väl bara en rekommenderad förhållning? Än så länge..

Anonym sa...

Något formellt, av länsstyrelsen utfärdat klätterförbud finns inte. Men så fort fåglarna blir störda ordnas ett sådant, och därav klubbens snabba utfärdande av klätterförbud.

Möjligen borde termen klätterförbud ändras till frivilligt klätterförbud? Vad är skillnaden?

Johan Svensson, Bkk