2010-03-12

Storstads sjuka

Har jobbat på Fjällsport delar av denna vecka.
Padde är och roar sig bland stenarna i Font och Lars svänger loss i snön även han i Frankrike.

Stan ser likadan ut som vanligt.
Jag går samma vägar; till Fjällsport, till Fabben, hem till Lunden.
Husen står kvar, affärena är de samma.

Men någonting annat har förändras

Det har blivit mer stress
fler bilar,
mer människor
mer skräp
mer reklam
mer ljud

jag längtar till tystheten
snön
lugnet
torpet
och på måndag är jag hemma igen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Din horisont är annorlunda nu när du går i overall och gummistövlar, dricker kaffe på fat, krattar grusgång, hämtar tidningen i morgonrock och tofflor, säger hej till haren som njuter av daggvåt klöver, ljudet av en Volvo Bm som startar upp nästgårds, smällarna på bockpremiären, uppkavlade stjortärmar på Odalkontoret, vissla in jycken framåt kvällen, olja trädgårdsmöbler, följa utvecklingen i fågelholken, stapla ved i skymingen, väggurets tickande, Stieg Larsson film i Folkets Hus, frusna vattenledningar, husföhör, skördefest, utedass i tomtelyktan sken mm. Nä nu får jag sluta innan gråten kommer. Hadet!

Jimbob

Moa Wall Kubilius sa...

vaknar i tystnad
en liten solstrimma genom fönstret visar att det är morgon
godmorgon säger jag till hundarna som sover gott
vi tassar nerför trappan
går ut på gårdsplanen utan jacka
jag sträcker på mig
hundarna nosar runt
går in och kokar mannagröt
sitter i köksfönstret med en kopp te och tittar ut över dalen som nu badar i solljus
helt vindstilla
smält snö smält
nästa vecka börjar det
perfekta fingerjams i torr granit i solsken
inbillar jag mig
för visst är våren här nu, även om jag fortfarande pulsar i snö upp över knäna?
godmorgon hanna :) jag saknar inte heller stan.

Klättertorpet sa...

He he,
ja du Jimma, verkar som om iallafall som om hälften av de passar in.
Betyder det att jag har blivit en lantis, men innerst inne har jag ju alltid varit det.

Skulle du behöva en dos så är det bara att komma upp och tända i kaminen och ta en whisky framför brasan!

Klättertorpet sa...

Åh,

lät som om du Moa hade en sån morgon som jag ville ha istället för att trängas med folk på spårvagnen.

vackert!