2010-03-19

Om du är ensam

Jag fick en fråga från Tompa på förra inlägget om vad jag använder när jag cloggar.

Jag är absolut inte någon hejjare på det där med clogging, men så här gör jag iallfall, det finns säkert otaliga sätt att göra det på, kom gärna med en kommentar om du gör på något annat sätt, eller har en bättre lösning!





























Är ingen hejjare på att rita heller...

Om leden är kortare än 30-35 meter (i de flesta fallen här i Bohus) så gör jag en dubbel åtta på mitten av ett statiskt rep som jag sätter i ankaret med två skruvkarbiner. Ha ett bra repskydd (speciella, ryggsäck, repsäck, trädgårdsslang mm..) som jag brukar fästa med en prusik så de sitter fast.
På så sätt får jag ett rep att klättra på och ett att ha som back-up.

På back-up repet knyter jag dubbla åttor med jämna mellanrum, oftast precis under där jag vet att det är lite svårare. I säkringsöglan på selen har jag två skruvkarbiner så jag kan klippa in mig i nästa åtta på back-up repet innan jag klipper ur mig ur den förra. På så sätt har jag alltid en back-up.

För att säkra mig på det repet jag klättrar på använder jag ibland en Trango Cinch eller Petzl Mini traxion, beroende på vad jag hittar först.

Cinchen känns bra för den har inga "tänder" som sätter sig i repet, men den glider inte riktigt lika bra som Mini Traxionen.
I förrgår hade jag Cinchen, och då fick jag fixa lite med vikten nere på repet.
Först hade jag ingen vikt, men då gled inte Cinchen med på repet utan tog bara med sig en bukt av repet upp, även högre upp på leden. Sen hängde jag en full ryggsäck som tyngd. Det resulterade i att jag fick "dra" med mig Cinchen uppåt, med känskan av att ha en ryggsäck hängande i selen. Ett par skor och några friends var perfekt tyngd, då gled den perfekt på repet.
Cinchen har en fördel och det är bara att fira ner med den när jag kommit upp istället för att byta till en repbroms för att komma ner igen.

Till Mini Traxionen brukar jag använda en oval skruvkarbin så den inte "låser" sig fast i hålet, eller Petters DMM belay master. Dels så låser den extra över skruvkarbinen och undviker att karbinen sätter sig på tvären om man skulle trilla. Även till Cinchen.

Det kan vara en fördel att göra en bröstsele eller liknade för att hålla upp Mini traxionen så den inte hamnar långt under säkringsöglan.

Har inte provat att ha två repklämmor under varandra på samma rep, något som jag vet att bla Steph körde med, men om det är långa repor som på El Cap så är det inte läge att ha två rep till varje replängd. Då blir den undre en back-up till den övre.

Det var nog allt.. du fick ett utförligt svar Tompa =)
Som sagt, jag är ingen hejjare på det här så använd inte det här om du inte känner dig säker på vad du gör, jag kan ju ha fel..

11 kommentarer:

Tomi sa...

Kör helst inte med repklämmor som har tänder om du riskerar ett dynamiskt fall (dvs inte bara belasta dem statiskt). Du riskerar då att slita av manteln på repet och falla väldigt långt (hela vägen ner om du inte har stoppknut). Du skulle kunna prova använda en Petzl Shunt, om inte som huvudbroms så på backuprepet.

allan sa...

Nyfiken, eftersom jag ännu inte har provat att clogga: Har du någon gång fallit på någon av backupknutarna?

Med statiskt rep inbillar jag mig att det skulle vara väldigt obehagligt, eftersom det blir mer som ett ledfall än ett topprepsfall då.

Jeanette sa...

Hej!
Tänkte fråga dig om detser sådär fint och snöfritt ut på de fler ställen i Bohus nu? Är så sugen på att komma ner och klättra lite men jag klättrar inte samma grader som du ;)

Klättertorpet sa...

@Tomi
Jo, det är därför jag är så förtjust i Cinchen, för visst känns det lite skumt att falla i någonting som har tänder?
Körde faktiskt med dynamiskt rep häromdagen, det känns bättre att trilla i det om det ändå inte ligger och skaver över kanten.

Tack för tipset!

=)

Klättertorpet sa...

@Allan

Nej tack och lov så har jag inte det, de är bara som backup om det skulle skita sig riktigt med huvudrepet som Cinchen eller Minitraxionen är kopplat på. Förhoppningsvis så ska man aldrig behöva göra det ;)

Skulle det vara så, så vet jag inte om jag vill trilla ner i ett statiskt rep heller..

=)

Klättertorpet sa...

@ Jeanette

Snön håller på att smälta i rasande takt nu, vi var på Vettekullen idag, där var det godtagbart torrt på både Tröttmössans tystnad och den till höger.

Håller gärna koll på om det är torrt, funderade du på någon särskild klippa/led?

Kom ner, jag har iallfall höga förväntingar om att det ska gå att klättra överallt snart. Kanske optimistiskt med det såg ut att torka upp på Hallinden idag..

=)

peblin sa...

Nu är inte jag nån auktoritet på området - men statiskt rep!?

Belastningen på selen, dig själv och ankarpunkter blir vansinnigt hög om du skulle falla en bit till backupknutarna.

Det har skett flera dödsolyckor vid clogging på *dynamiskt* rep som efter upprepade fall betett sig statiskt - varvid selen gått sönder. Att clogga på statiskt rep låter som ett definitivt no-no för mig.

Men det kanske finns nån annan aspekt jag missar...

Jonas sa...

Hej!
Jag gör på precis samma sätt när jag är ute o cloggar, förutom att jag ser till att ha ett statiskt ankare (slingor eller rep) som gör att klätterrepet (dynamiskt) inte skaver mot klippa någonstans. Använder själv en "basic", vet inte riktigt vad den heter men fungerar som en jumar och har med andra ord tänder. Den glider bra på repet och eftersom det då aldrig finns slack i systemet så tycker jag det känns ok att ramla i. Har ännu inte sett minsta skada på repet från detta (och jag ramlar ofta...)

Förresten funderar jag på en annan sak som en med massa bohuserfarenhet kanske vet :) Hur gör man lättast för att få tag på någon att klättra med i bohuslän under helger/vardagar om ens egna klätterkompisar inte har möjlighet att komma ifrån? Brukar folk bara dyka upp vid bohusstugan och hoppas på det bästa? Eller skriver de på boshusklubbens forum och söker partner i föreväg? Andra tips?

Jätterolig läsning på bloggen för övrigt!

Klättertorpet sa...

@ Peblin

hm, det var just det där med det statiska repet.. är säkert mycket bättre med ett dynamiskt rep.
Vet du hur det funkar med tex Mini traxionen på dynamiskt rep?
Funderar med tänderna verca töjning på repet?

Men senast så hade jag dynamiskt och det känns nog bättre att trilla i även om fallen inte blir så stora eftersom jag mer eller mindre sätter mig ner i repet.. men om det skulle hända någonting med mini traxionen och repet går av där så skulle man kanske inte vilja trilla i statisk back-up..

=)

Klättertorpet sa...

@ Jonas,

kul att du uppskattar läsningen på bloggen ;)

Mini traxionen är fungar på ungeför samma princip som Basic, den har bara ett hjul med i sig för att man även ska kunna hissa med den.
Men som sagt, ett dynamiskt rep är nog att föredra ;)

De där med klätterkompisar verkar vara ett evigt problem..
Vart bor du?
Bor du i Göteborg så skulle jag besöka Fabben, förut hade de en "klätterkompis" lista.
Även höra i kassan om de vet någon som ska/vill upp till Bohuslän.

Bor du i närheten av Uddevalla så skulle jag besöka oss på Uteguiderna, vi har en "klätterkompis bok" och där finns det massa klättrare som säkert skulle vilja följa med men som kanske inte har all utrustning än.
Vi kommer även ha en "klätterträff" där vi samlar ihop så många sm möjligt och åker ut till någon klippa och sätter upp topprep och fikar, det kan vara ett bra sätt att träffa nya nasikten kanske?

Annars kan det definitiv vara värt att besöka Bohuskluubbens hemsida och försöka på forumet i förtid. Annars så att komma upp till stugan och fråga runt kan vara ett sätt.

Jag och Petter håller på att starta en verksamhet här i Brodalen, det ska vara camping, kursverksamhet mm. Vi håller på att jobba på hemsida just nu och där ska det även finnas en "klätterkompis" sida så förhoppningsvis ska det växa på sig.

Oj, långt svar, men det gav kanske inte så bra svar? Det är alltid ett stort problem det där med klätterkompisar. Ibland känns det som man inte har någon att klättra med och helt plötsligt har man för många att klättra med.

Lycka till, det gälelr bara att ligga i!

tompa sa...

Tack för målande info!
Har tidigare bara kört med Grigri, funkar sådär eftersom den inte löper så bra på repet men so samtidigt är bekvämt eftersom man kan nöta på crux (fira ner sig snabbt).
Testat att leda solo och då funkar grigrin också ok, meckigt att behöva mata ut rep men bekvämt att snabbt kunna fira. Får gräva fram en Traxion å testa din version.
Jag kör ocksåpå statiskt rep, har fallit en del men tycker inte att det känns nåt nämnvärt, iaf inte på TR.